Všeobecný hospodársky záujem
Vláda SR dňa 3.12.2025 na svojom zasadnutí schválila kľúčové rozhodnutia k energopomoci, a to:
Návrh na schválenie všeobecného hospodárskeho záujmu na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre oprávnené energetické domácnosti v Slovenskej republike v roku 2026.
A.1. všeobecný hospodársky záujem na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre oprávnené energetické domácnosti v Slovenskej republike v roku 2026 s nárokom na adresnú energopomoc, v zmysle ktorého sa:
(i) výrobcovi elektriny v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva, ktorým je spoločnosť Slovenské elektrárne, a.s., uloží povinnosť vyrábať elektrinu v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva v maximálnom úhrnnom množstve 5,5 TWh, ponúknuť každému oprávnenému dodávateľovi elektriny na predaj relevantné alokované množstvo takto vyrobenej elektriny za cenu 72,70 eur/MWh (bez DPH a spotrebnej dane z elektriny) a uzavrieť s každým takýmto oprávneným dodávateľom elektriny, ktorý o to prejaví záujem, zmluvu na dodávku elektriny na účely umožnenia dodania elektriny oprávneným energetickým domácnostiam na regulačný rok 2026, a
(ii) organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou, ktorým je spoločnosť OKTE, a.s., uloží povinnosť vykonať finančné zúčtovanie s každým oprávneným dodávateľom a ďalšie povinnosti spojené so zabezpečením údajov z meraní,
A.2 návrh Zmluvy o implementácii mimoriadnych opatrení na elimináciu dopadu nárastu cien elektrickej energie na vybrané skupiny odberateľov na rok 2026 medzi Slovenskou republikou, v mene ktorej koná Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky, spoločnosťou Slovak Power Holding, B.V. a spoločnosťou Slovenské elektrárne, a. s.;
Vlastný materiál
Návrh na schválenie všeobecného hospodárskeho záujmu na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre oprávnené energetické domácnosti v Slovenskej republike v roku 2026 podľa § 24 ods. 1 písm. a) zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Predkladaný materiál bol vypracovaný v kontexte pretrvávajúcej nestability na európskom trhu s energetickými komoditami, ktorá má výrazný dosah aj na úroveň cien elektriny na území Slovenskej republiky, a z toho dôvodu tiež významný negatívny dopad na najzraniteľnejšie skupiny odberateľov v rámci domácností na území Slovenskej republiky. Účelom materiálu je predložiť vláde na schválenie návrh všeobecného hospodárskeho záujmu (ďalej len „VHZ“) na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny, ktorý má zabrániť negatívnemu vplyvu výšky trhových cien silovej elektriny na najzraniteľnejších odberateľov elektriny, a to na energetické domácnosti, ktorým podľa § 4 ods. 2 zákona č. 260/2025 Z. z. o adresnej energopomoci a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,zákon o adresnej energopomoci“) vznikne právo na energopomoc (ďalej len „oprávnené energetické domácnosti“). - Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“ alebo „ministerstvo“)na základe § 24 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) predkladá v materiáli vláde Slovenskej republiky návrh na schválenie VHZ na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre oprávnené energetické domácnosti v roku 2026.
- Materiál sa predkladá a jeho opodstatnenosť je zrejmá z analýzy vplyvu navrhovaných opatrení vo VHZ na účastníkov trhu s elektrinou, na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie (v prílohe materiálu), ktorá bola vypracovaná MH SR pre účely predloženia návrhu na schválenie VHZ. v zmysle § 24 ods. 2 zákona o energetike.
- Schéma opatrení, ktoré sa majú realizovať vo VHZ v roku 2026, nadväzuje na schémy opatrení realizované v rokoch 2023 až 2025, pričom sa od nich líši v dvoch základných aspektoch. Prvým aspektom je, že schéma upúšťa od predpokladu dodávok elektriny plošne pre všetky domácnosti a zavádza prvok adresnosti. Využíva pritom právnuúpravu, ktorá vytvorila predpoklady na identifikáciu domácností najviac ohrozených vysokými cenami elektriny podľa zákona o adresnej energopomoci. Konečnými beneficientmi schémy tak budú len oprávnené energetické domácnosti. Druhým aspektom je, že v nadväznosti na zmeny v zákone o energetike sa adresátom povinností vo VHZ stane aj spoločnosť OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“), ako organizátor krátkodobého trhu s elektrinou. Spoločnosti OKTE sa uložia povinnosti spojené so zabezpečením určitých finančných, technických a administratívnych aspektov schémy. Predpokladá sa tak vydanie dvoch rozhodnutí vo VHZ. Jedno bude adresované spoločnosti Slovenskéelektrárne, a.s. (ďalej len „SE“) ako výrobcovi elektriny a druhé spoločnosti OKTE akoorganizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou.
- Rozhodnutím vo VHZ pre spoločnosť SE sa primárne uloží povinnosť výroby a ponuky elektriny na predaj určenej na konečnú dodávku pre oprávnené energetickédomácnosti. VHZ nadväzuje na schémy implementované na základe Memoranda o porozumení o implementácii mimoriadnych opatrení na elimináciu dopadu nárastu cienelektrickej energie na vybrané skupiny odberateľov, medzi Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky a Slovak Power Holding, B.V., znení Dodatku č. 1 uzavretého dňa 8. februára 2023 (ďalej len 2 „Memorandum“) a je previazaný s následným viacstranným právnym úkonom s názvom „Zmluva o implementácii mimoriadnych opatrení na elimináciu dopadu nárastu cien elektrickej energie na vybrané skupiny odberateľov na rok 2026“. Spoločnosť SE bude na základe rozhodnutia MH SR vydaného v súlade s týmto VHZ povinná v roku 2026 vyrobiť a ponúknuť na predaj tzv. oprávneným dodávateľom elektriny elektrinu v maximálnom kumulatívnom ročnom množstve 5,5 TWh na účely jej dodávkyoprávneným energetickým domácnostiam za cenu 72,70 eur/MWh. Množstvo 5,5 TWh
predstavuje predpokladanú spotrebu oprávnených energetických domácností v roku2026 vychádzajúc z údajov o spotrebe týchto domácností v roku 2024. - Na zabezpečenie dodávky elektriny pri zachovaní požadovanej ceny vstupuje do procesu dodávky oprávnený dodávateľ elektriny, ktorý je subjektom zúčtovania podľa § 3 písm. b) bod 11 zákona o energetike, vykonáva činnosť dodávky elektriny pre domácnosti na vymedzenom území Slovenskej republiky, a ktorý prejaví záujem o dodávku elektriny od SE na základe výzvy SE na prejavenie záujmu oprávnených dodávateľovo dodávky pre oprávnené energetické domácnosti, ktorá bude zverejnená v roku 2025, za cenu 72,70 eur/MWh.
- Dodávateľ elektriny v miestnej distribučnej sústave sa za oprávneného dodávateľa na účelytejto schémy považuje len v prípade, ak má uzatvorenú zmluvu o zúčtovaní odchýlky so zúčtovateľom odchýlok; v prípade ak dodávateľ elektriny v miestnej distribučnej sústave preniesol zodpovednosť za odchýlku na oprávneného dodávateľa v zmysle bodu 6, bude v takom prípade objem elektriny dodaný prostredníctvom oprávneného dodávateľa, ktorý je subjektom zúčtovania, a ktorý za tohto dodávateľa v miestnej distribučnej sústave prevzal zodpovednosť za odchýlku na vstupe do miestnej distribučnej sústavy.
- Maximálna cena za dodávku elektriny v eurách na megawatthodinu v každej sadzbe a v každom pásme, vrátane viacpásmových produktov s dynamickou cenou podliehajúcou cenovej regulácii, sa upraví tak, že cena určená rozhodnutím Úradu pre reguláciu sieťových odvetví na rok 2026 sa v každej sadzbe a v každom pásme zníži o 31,24 eur/MWh bez dane z pridanej hodnoty.
Celková koncová cena za dodávku elektriny (ostatné zložky regulovanej ceny elektriny)oprávneným energetickým domácnostiam sa bude riadiť platnou právnou úpravou v oblasticenovej regulácie dodávky elektriny zraniteľným odberateľom elektriny. - V rozhodnutí vo VHZ pre SE sa tiež stanovia podmienky o účasti na schéme pre oprávnených dodávateľov elektriny aktuálne pôsobiacich na trhu, časových lehôt pre jednotlivé kroky, postupu pre SE v prípade existencie platných a účinných individuálnych zmlúv uzavretých medzi SE a oprávneným dodávateľom, ktorých predmetom je dodávka elektriny v priebehu roka 2026 a ktoré boli preukázateľne uzavreté na účely následnej dodávky elektriny domácnostiam.
- Rozhodnutie vo VHZ pre OKTE stanoví povinnosť určiť predpokladaný objem koncovej spotreby elektriny (v MWh) pre jednotlivých oprávnených dodávateľov elektriny (na základe EIC identifikátorov a k ním prislúchajúcich odberných miest pre oprávnené energetické domácnosti, ktoré dostane od MH SR), na základe nameraných údajov stanoviť celkové skutočné množstvo elektriny dodané zo strany oprávnených dodávateľov elektriny a vykonať finančné zúčtovanie s oprávnenými dodávateľmi elektriny, a to na základe zmlúv o finančnom vyrovnaní, ktoré OKTE uzavrie s každým oprávneným dodávateľom, ktorý ma záujem zúčastniť sa na tejto schéme dodávok elektriny pre rok 2026.
- MH SR stanoví predpokladaný objem koncovej spotreby elektriny (v MWh) pre jednotlivých oprávnených dodávateľov elektriny (na základe EIC identifikátorov a k ním prislúchajúcich odberných miest pre oprávnené energetické domácnosti) a tento údaj najneskôr do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti Rozhodnutí vo VHZ oznámivýrobcovi elektriny, OKTE a Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, zoznam oprávnených dodávateľov elektriny, ktorí budú v priebehu roku 2026 vykonávať činnosť dodávky elektriny pre oprávnené energetické domácnosti a určí množstvo elektriny alokované jednotlivým oprávneným dodávateľom ako pomernú časť na úhrnnom množstve elektriny 5,5 TWh, pričom v rovnakej lehote zároveň každému takémuto dodávateľovi oznámi
množstvo pre neho alokované. - V prípade dodávky poslednej inštancie („DPI“) elektriny pre domácnosti rozhodnutieMH SR, ktorým uloží povinnosti vo VHZ, tiež zaviaže dodávateľa DPI poskytnúť elektrinupre oprávnené energetické domácnosti v režime DPI. V prípade, ak niektorý z oprávnených dodávateľov v priebehu roka 2026 ukončí činnosť dodávateľa elektriny (pre odberateľovv domácnosti), bude zaviazaný odovzdať celý objem elektriny, ktorý mu bol dodaný odvýrobcu elektriny SE za cenu 72,70 eur/MWh a ktorý nedodal v roku 2026 oprávneným energetickým domácnostiam, dodávateľovi, ktorý prevzal jeho odberné miesta v režime DPI. Dodávka v režime DPI sa bude realizovať pri zachovaní cien určených v súlade s rozhodnutím MH SR, ktorým uloží povinnosti vo VHZ (t. j. nie v štandardných cenách
DPI, ani sa táto cena nebude upravovať či navyšovať). - Ako vyplýva zo záverov analýzy vplyvu navrhovaných opatrení vo VHZ na účastníkov trhu s elektrinou, na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, navrhované opatrenie vo VHZ pre spoločnosť SE nemá žiaden dopad na rozpočet verejnej správy v roku 2026, keďže ukladá výrobcovi elektriny SE povinnosť vyrábať elektrinu v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva v maximálnom úhrnom množstve 5,5 TWh a ponúknuť túto elektrinu oprávneným dodávateľom elektriny, ktorí budú dodávaťelektrinu oprávneným energetickým domácnostiam. Navrhovaný VHZ má pozitívne sociálne vplyvy na oprávnené energetické domácnosti. VHZ umožní zachovanie komoditnej (silovej) zložky regulovanej ceny pre rok 2026 pre odberateľov elektriny
v segmente oprávnených energetických domácností na úrovni nižšej ako v prípade scenára bez opatrenia a uplatňuje sa rovnako na všetky oprávnené energetické domácnosti. Uvedená schéma by zároveň nemala mať vplyv na podnikateľské prostredie, keďže povinnosti v zmysle VHZ sa týkajú výlučne spoločností SE a OKTE. Navrhované opatrenie vo VHZ pre spoločnosť OKTE môže mať, na základe finančného zúčtovania, vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2028, resp. 2029. - Systém navrhovaných opatrení vo VHZ koncepčne zachováva kľúčové aspekty schémopatrení na elimináciu dopadu nárastu cien elektrickej energie realizovaných v rokoch 2023 až 2025 s tou zásadnou zmenou, že schéma na rok 2026 upúšťa od plošnej garancie ceny silovej zložky elektriny pre všetky domácnosti a zavádza prvok adresnosti identifikovaním najzraniteľnejších odberateľov v segmente domácností (oprávnené energetické domácnosti).
- Pokračovanie v opatreniach realizovaných v rokoch 2023 až 2025 (v upravenej forme, zohľadňujúc prvok adresnosti) aj v roku 2026 je považované za nevyhnutné, pretože výška trhových cien elektriny stále nedosahuje úroveň prijateľnú pre oprávnené energetickédomácnosti a trhové ceny elektriny sa neznížili dostatočne na to, aby zabránili výraznému negatívnemu finančnému vplyvu na oprávnené energetické domácnosti. Relevantným produktom na posúdenie cenovej úrovne pre tieto domácnosti je trhová cena baseloadprodukt Cal 26 vo výške 103,94 eur/MWh, keďže dodávatelia nakupujú elektrinu pre domácnosti na forwardovom trhu Y-1 (rok predchádzajúci roku dodávky), ktorá je o cca43 % vyššia ako cena 72,70 eur/MWh v zmysle tohto rozhodnutia.
- Systém uvedených opatrení vo VHZ sa navrhuje uplatňovať v roku 2026.
